본문 바로가기

클래식|윈드뮤직 등등/Johan de Meij

Casanova for Cello and W.O. [Johan de Meij]

반응형



카사노바]는 1725년부터 1798년까지 살았던 자코모 카사노바(Giacomo Casanova)의 음악 초상화이다. 첼로에 의해 대표되는 이 저명한 인물은 8개의 음악적 장면에 의해 형태를 갖춘다. 사건은 카사노바의 모험적인 삶에서의 두드러진 몇몇의 에피소드에 집중한다. 그의 구속, 그가 포로로 잡혀 있던일과 베니스의 악명 높은 피옴비 감옥 (Piombi Prison) 으로부터의 탈출 등.. 이 곡을 작곡하면서 나의 오랜 두 꿈이 실현되었다. 첫번째로, 나는 내가 좋아하는 작곡가의 한 명인 푸치니에게 음악적인 경의를 표하기를 원했다. 두번째로, 오랫동안 나는 첼로와 윈드 오케스트라를 위한 물질적 작품을 작곡할 의도를 가지고 있었다. 

카사노바는 심포닉 밴드 Sint Michaël of Thorn의 요청에 의하여 Dutch Music Foundation (Fonds voor de Scheppende Toonkunst)가 위촉했으며 이 작품은 밴드의 지휘자인 하인츠 프리센 (Heinz Friesen)에게 헌정되었다. 

Utrecht 에 있는 Vredenburg Concert Hall 에서 솔리스트 Roeland Duijne는 2000년 4월 2일 공식적인 세계 초연을 연주하였다. 1999년 카사노바는 이탈리아에서 열린 코르시아노 국제 작곡 경연대회 (Corciano International Composition Contest)에서 일등상을 수상하였다. 

Back-ground information about CASANPOVA 

카사노바는 위대한 이탈리아 오페아 작곡가인 자코모 푸치니에 대한 음악적 헌정이다. 나는 항상 왜 푸치니가 그의 동료인 시골 청년의 모험적인 삶에 기반한 오페라를 절대로 쓰지 않았는지 의문을 품었다. 이 작품은 사랑, 열정, 음모와 반역 등과 같은 푸치니가 즐겨 쓴 테마를 드러내는데 이것들은 카사노바의 자서전 어디에서도 찾을 수 있는 것들이다. 심지어 그들의 사생활에 관해서는, 많은 두드러진 유사점이 발견되었다. 푸치니의 생활은 비록 우리들의 매력적인 베니스 영웅의 엄청난 모험과 일치하지 않았지만, 로망스와 열정적인 러브 사건들의 연속으로 구성되었다. 그러나 이것은 단지 제멋대로인 여성 편력가로 카사노바를 묘사하는것은 전체적으로 불공평하다. "History of My Life"로 이름붙여진 그의 자서전에서는 그가 매우 인텔리전트하고 다양한 인격을 지닌, 유럽 궁정 뿐만 아니라 이탈리아의 귀족들에게도 환영받는 손님이였다는 점을 명백하게 증명한다. 그는 저명한 경력을 쌓았고 다양한 부업을 가졌다. 한때 그는 외교관이었고, 신앙 요법가였고, French Lottery의 첫번째 감독이었으며 심지어 스파이이기도 했다. 그는 그의 삶의 마지막 해에 이미 그는 그의 자서전을 쓰고 있었고  그의 놀라운 기억력 덕분에, 그는 세세한 일까지도 기억할 수 있었다.

카사노바의 권위자인 J. Rives Childs에 의한 심층 높은 연구와 먼지 투성이의 문서들 속에서 애쓴 연구들은 (몇몇 연대순의 실수들은 제외하고) 카사노바는 그의 스릴 넘치는 모험과 그가 살았던 격렬한 시대를 정직하고 명료하게 보고한다.

Short musical explanation of the eight scenes. 

(N.B. The numbers between brackets correspond to the measures in the score). 


I . Prologo: Il Tema di Messer Grande (Prologue - the Messer Grande theme) Three powerful minor chords with the brass (b flat, a flat and e minor) build the so-called "Messer Grande theme". Chief of Police Messer Grande was at the service of the Venetian Inquisition and was placed in charge of Casanova's arrest. This arrest was due to some intrigues and vague accusations about our hero's so-called « wicked and libertine way of life ». There is a great similarity between Messer Grande and Scarpia, the cruel chief of police in Puccini's opera « Tosca », so the musical thematical similarities are not a mere coincidence. Just like Scarpia or Javert (a character from « Les Misérables »), Messer Grande is the bad guy and his musical theme immediately supplies the necessary dramatic tension. The Messer Grande theme changes into the Passion theme (m. 18) with the minor ninth chords that are so typical for Puccini.
II. Cadenza - Atol di Presentazione (Cadenza Casanova presents himself) Casanova comes to the fore (m. 47) in a solo cadenza for violoncello, the latter constantly being surrounded by varying instrumental combinations. The ardent and seducing sound of his voice becomes more and more passionate...
III . La Vita a Corte (Court life)  The third scene (96) depicts a scene at court: the frivolous setting consists of a magnificent ballroom, complete with chandeliers, sumptuous costumes, an abundance of food and drink... and ... of course, pretty women galore. The violoncello introduces the Casanova theme (pickup into m. 100) which is soon taken over by the complete orchestra. 
IV. L'Arresto di Casanova (Casanova's arrest) The music comes to an orchestral climax (173) at which the violoncello is overwhelmed by the complete orchestra: Casanova is arrested and transferred to « Il Piombi », the infamous prison of the Doges' Palace. Casanova's despair and indignation is expressed by the violoncello which descends gradually to its lowest register, while being surrounded by some dark Messer Grande chords with the trombones (pickup into 230). The heavy cell door is softly, but irrevocably, closed (237).
V. Reminiscenze (Reveries) For quite some time Casanova lies apathetically on his straw mattress in a pitifully cramped cell. During that first night of captivity he is overwhelmed by gloomy thoughts. A pale ray of daybreak light shines through the prison bars (256). Casanova reflects on his adventurous life, while we hear some street sounds in the background (masked dancers and a mandolin serenade). At the same time, he tries to find a trick that will enable him to escape from this hell as quickly as possible. The lamentations of the monk Marino Balbi, imprisoned in the adjacent cell (bassoon solo, 266) draw Casanova's attention. Both men furtively come into contact, and with Balbi's help, an ingenious escape scenario is elaborated.
VI. L'Evasione dai Piombi (Escape from the Piombi prison)  The roof of the prison is covered with lead plates, which explains its nickname. Several percussion effects suggest the destructive activities that will allow our friends to escape from the Piombi via the roof of the prison. The exciting escape is portrayed by nervous sixteenth note passages for the violoncello, surrounded by recurrent themes and finally giving way to the Passion theme (544).
VII. M.M. e C.C. (M.M. and C.C.) A monastery on the nearby isle of Murano is the setting of the next scene. In this convent Casanova has, for some time, a love affair with two of the nuns. Being tactful, Casanova only mentions his mistresses' initials in his memoirs. A sugary tune accompanied by harmonium-like chords played by the clarinets, leads to a climax that turns into the Finale (607) in a very fluent way. 
VIII. Finale e Stretto: Il Trionfo dell'Amore (Love's triumph) We hear the Passion theme once more, but this time in a triumphant E major key (653) and after a short, melancholic reminiscence of M.M. and C.C. by the soloist (668), a presto vivace leads to the thrilling conclusion.

반응형